Content Marketing strategi för Lisas Hudvård AB (LH)

Artiklar | Examinationsuppgift i Content Marketing

Som examinationsuppgift fick vi i uppgift att skapa en strategi åt ett hittepå-företag. Strategin skulle bygga på det vi lärt oss i kursen samt data från svenskarna och internets senaste rapport. Jag gjorde en strategi för en e-handel inom skönhetsbranschen. Mitt hittepå-företag har inte världens fyndigaste namn, men utöver det blev jag riktigt nöjd med min rapport 🙂 Vill du hellre läsa examinationsuppgiften som PDF kan du klicka här.

LH är ett företag inom skönhetsbranschen som säljer hudvård online. Vi har tidigare haft flera fysiska butiker i köpcentrum i Stockholms-regionen, men har under årens lopp valt att avveckla dessa och i stället fokusera på sin e-handel. Vår sista butik stängde vi under pandemin då försäljningen hade minskat drastiskt. I dagsläget har LH en hudvårdssalong där vi genomför ansiktsbehandlingar, hudanalyser, guidning samt har en mindre försäljning av produkter. Tjänsterna har förmånliga priser och syftet med salongen är främst att marknadsföra vår e-handel, få återkommande kunder och erbjuda service till trogna kunder. Som en effekt av coronapandemin är det ett väldigt bra beslut att satsa mer på e-handeln eftersom var fjärde internetanvändare har handlat online i större utsträckning under pandemin. En undersökning från Svenskarna och Internet visar också på att var femte person vill e-handla i högre utsträckning än tidigare även efter pandemin. LH vänder sig till största del till kvinnor, vilka också är de mest frekventa e-handlarna enligt undersökningen.

Mål och syfte

I och med pandemins framfart har e-handeln ökat markant och allt fler har valt att handla online i stället för att handla i en fysisk butik. Det handlar både om att personer har genomfört sina allra första köp online såväl som att fler är återkommande kunder och handlar mer frekvent. LH har en relativt stor kundbas, men då konkurrensen är hård och fler e-handlare konstant poppar upp är målet att behålla kunderna genom exemplarisk service och fördelaktiga erbjudanden.

Makromål

  • Öka antalet köp
  • Öka värdet på varje varukorg
  • Öka e-handels kännedom
  • Få ryktet ”branchens bästa digitala service”
  • Öka antalet trogna och återkommande kunder

Mikromål

  • Öka antalet besökare på webbplatsen
  • Få fler visningar på YouTube
  • Öka antalet lyssningar på podden
  • Få fler att nappa på erbjudanden via email-marknadsföring

Personas

Amanda 30

Jobbar på bank, är singel och boende i storstad. Hon har en god ekonomi och är villig att lägga en högre summa på sin hudvårdsrutin. Har inga större bekymmer med sin hud, men vill ”känna sig fräsch” och fördröja hudens åldrande utan att ta till sprutor eller knivar.

Beteende på internet

Använder främst Google som sökkälla, men till viss del även Youtube. Är en frekvent användare av FB, Youtube och Instagram. Har ett konto på Snapchat som hon använder sporadiskt. Lyssnar ofta på poddar.

Bea 17

Student, boende hos sina
föräldrar. Bea har problem med acne och gör vad som helst för att bli av med den. Eftersom hon har sådana bekymmer spenderar hon mycket tid på att läsa, lyssna och titta på videos som handlar om huden. Hon är väl insatt, men eftersom hon fortfarande bor hemma har hon en begränsad ekonomi.

Beteende på internet

Beas primära sökkälla är
Youtube. Hon använder framför
allt Youtube, Tiktok, Snapchat
och Instagram, men har också
ett konto på FB.

Annika 40

Jobbar deltid som sjuksköterska, tre barn, gift Annika är mitt i livet och har fullt upp med villa, jobb och familj. Hon vill ha en snabb och enkel hudvårdsrutin med så få steg som möjligt. Hon är inte alls intresserad, utan vill helst ha hjälp av en expert som löser allt åt henne. 

Beteende på internet

Hittar information på Google
och ofta i olika mamma-forum.
Har Facebook, men är inte en
särskilt aktiv användare. Har ett
privat Instagram-konto där hon
delar bilder på sin familj.
Lyssnar på podcast när hon är
ute på sin söndags-löptur.

Amandas kundresa

Vilka medier och marknadsföringskanaler ska vi använda oss av?